Premium Essay

Suka

In: Business and Management

Submitted By suka
Words 675
Pages 3
Solid State Rectifier

Semiconductor technology took a giant leap forward during World War II, as radar receivers needed solid-state rectifiers to detect and convert microwave signals at frequencies higher than possible using vacuum tube diodes. Silicon and germanium emerged as the dominant semiconductor materials due to wartime R&D efforts. Millions of crystal rectifier diodes, with a metal point contacting a tiny sliver of silicon or germanium inside, were fabricated for use in Allied radar receivers.
So generally rectifier is an electrical device that converts alternating current (AC), which periodically reverses direction, to direct current (DC), which flows in only one direction. The process is known as rectification. Physically, rectifiers take a number of forms, including vacuum tube diodes, mercury-arc valves, copper and selenium oxide rectifiers, solid-state diodes, silicon-controlled rectifiers and other silicon-based semiconductor switches. Early radio receivers, called crystal radios, used a "cat's whisker" of fine wire pressing on a crystal of galena (lead sulphide) to serve as a point-contact rectifier or "crystal detector".

Cat's Whisker Detector

The cat's whisker detector is one of the most iconic components used in early radio sets. Also called the crystal detector it was an iconic component used in many early radio equipments.Today, many cat's whisker or crystal detectors sets can be seen on the antique and collectors market.In their day, the radios using the cats' whisker detector or the crystal detector performed well and for many years they were the main type of detector used in sets used for the reception of broadcast transmissions. The "cat's whisker", a springy piece of thin metal wire, formed the metal side of the junction. Phosphor bronze wire of about 30 gauges was commonly used because it had the optimal amount of…...

Similar Documents

Free Essay

Saya Suka Berangan-Angan : D

...TAJUK UTAMA PANDANGAN MASYARAKAT MALAYSIA TERHADAP PERKARA-PERKARA YANG TELAH TERMAKTUB DALAM PERLEMBAGAAN MALAYSIA PERKARA 152 : BAHASA MELAYU SEBAGAI BAHASA PERSEKUTUAN Di Malaysia , kita sering mendengar slogan ‘Bahasa Jiwa Bangsa’ . Hilang bahasa , hancurlah bangsa. Ini juga bermakna, jiwa dan identiti sesebuah bangsa boleh hilang jika bahasanya tidak dipertahankan . Dalam proses pembangunan sesebuah negara terutama sekali Malaysia , bahasa amat memainkan peranan yang sangat besar. Ini jelas membuktikan apabila bahasa melayu pada Zaman kesultanan Melayu Melaka di abad ke-15 pernah menjadi lingua franca dan bahasa perdagangan sekaligus menjadikan bahasa melayu memiliki nilai yang tinggi.Apa yang lebih menarik , bahasa yang digunakan dalam Persidangan atau Durbar pertama Raja-Raja Negeri Melayu Bersekutu dalam tahun 1895 ialah Bahasa Melayu dan bukannya bahasa asing yang lain .Di peringkat negeri terutama di Negeri-Negeri Melayu Tidak Bersekutu , bahasa melayu banyak digunakan sebagai bahasa pentadbiran . Itulah warisan bahasa melayu sebagai bahasa kerajaan melayu yang tidak dapat dihapuskan. Kesemua ini sekadar untuk mengingatkan generasi hari ini bahawa pemilihan bahasa melayu sebagai bahasa persekutuan bukanlah baru tetapi merupakan sambungan dari sejarah bahasa melayu ini sendiri . Perlembagaan Malaysia Perkara 152 Bahasa Melayu sebagai bahasa persekutuan . 1) Bahasa Melayu merupakan bahasa kebangsaan Malaysia 2) Bahasa Melayu hendaklah......

Words: 338 - Pages: 2

Free Essay

Consumer Behavior

...BAB 5: PERSONALITI DAN KELAKUAN PENGGUNA "Keutamaan adalah kecenderungan semula jadi untuk menjadi, bertindak, atau berfikir dalam cara yang tertentu. Walaupun kami tidak berubah dan berkembang, dan mungkin kelihatan berbeza pada pelbagai masa dalam kehidupan kita, gaya personaliti asas kita tetap sama " Jan ialah seorang yang praktikal yang suka untuk membaiki kereta dan lebih suka apa-apa kerja di mana dia tidak perlu untuk berada di belakang meja sepanjang hari. Karen ialah seorang yang mempunyai perasaan ingin tahu dan suka menyelesaikan masalah yang memerlukan banyak penyelidikan. Kathy ialah seorang yang berbelas kasihan dan suka membantu orang lain. Personaliti anda ialah gaya tingkah laku yang konsisten dan seterusnya tindak balas emosi yang hadir dari peringkat awal, membangun sebagai hasil daripada pengalaman keturunan dan alam sekitar. Apakah personaliti? Ciri-ciri dalaman psikologi mereka menyatakan bahawa kedua-dua menentukan dan mencerminkan bagaimana seseorang bertindak balas kepada persekitarannya. Penekanan kepada ciri-ciri dalaman - kualiti tertentu, ciri-ciri, sifat, faktor-faktor dan kesopanannya yang membezakan satu individu dengan individu yang lain. Ciri-ciri yang sebati menyatakan bahawa personaliti kita adalah berkemungkinan untuk mempengaruhi pilihan produk individu: mereka cuba mempengaruhi cara pengguna bertindak balas terhadap usaha promosi pemasar. Oleh itu, pengenalan ciri-ciri personaliti tertentu yang dikaitkan dengan tingkah laku......

Words: 2490 - Pages: 10

Free Essay

Borang Soal Selidik

... ) BAHAGIAN B : MINAT ANDA DI DALAM MAKANAN Arahan : Sila tandakan ( / ) pada jawapan merujuk skala dibawah. Bil. | Soalan | Setuju | Kurang setuju | Tidak setuju | 1. | Saya cenderung menonton program TV yang berkaitan dengan makanan. | | | | 2. | Saya rasa ia adalah menyeronokkan untuk mencuba makanan yang saya tidak pernah rasai sebelum ini. | | | | 3. | Saya tidak sabar-sabar untuk mengetahui apa jenis makanan dari negeri lain | | | | 4. | Saya suka makan makanan eksotik | | | | 5. | Item pada menu yang saya tidak biasa dengar sebelum ini membuatkan saya tertanya-tanya | | | | 7. | Saya ingin tahu tentang makanan lain daripada yang saya pernah makan sebelum ini. | | | | 8. | Rancangan masakan di televisyen menarik minat saya untuk menonton | | | | 9. | Mencuba makanan baru memberi kepuasan yang berlainan | | | | 10. | Saya ingin mencuba makanan dari negeri lain supaya saya boleh membuat penilaian terhadap makanan tersebut | | | | 11. | Saya suka mencuba makanan pelik yang jarang orang lain makan | | | | 12. | Menu yang unik membuat saya tertanya-tanya akan kesedapannya dan ingin mencuba | | | | 13. | Saya takut untuk makan produk makanan yang jarang saya makan | | | | 14. | Saya ingin tahu tentang kesedapan makanan yang belum pernah saya makan | | | | 15. | Saya dapat menikmati kesedapan makanan yang tidak biasa saya makan sebelum ini | | | | 16. | Makanan dari negeri lain adalah berbeza......

Words: 734 - Pages: 3

Free Essay

Hehehehe

...Pengganti hamba sahaya, tuan hamba sahaya itu malu dibuatnya, Lalu dimerdekakannya, Pernah Rasulullah SAW membeli hamba sahaya kemudian dimerdekakannya, Pemurahnya tidak ada taranya, Macam angin kencang lajunya, Tiada siapa yang boleh menandinginya, Dan tidak pernah menghampakan orang yang meminta, Sekalipun dia terpaksa berhutang buat sementara, Kalau ada orang mengata dan menghinanya, Dia diam sahaja, tidak menjawabnya, Gembiranya tidak ketawa, hanya senyum sahaja, Cuma ketaranya pada mukanya, Bahkan tidak pernah menghina orang atau mengata aibnya, Sekalipun musuhnya, Rasulullah makannya sedikit sekadar mengalas perutnya Dia tidak pernah makan seorang, sekalipun lapar, Paling tidak, dia makan berdua, Tapi kalau dia tidak suka setengah jenis makanan itu, Dia tidak pula mencercanya, Kalau dia marah dengan orang, disembunyikan marahnya Sehingga orang tidak tahu marahnya, Dia tidak pernah melahirkan jijik kepada manusia, Sebab itu dia sanggup makan dengan orang berkudis-kudis badannya, Sabarnya luarbiasa, Tentang ujian yang Tuhan timpakan kepadanya berbagai-bagai bentuknya, Dia redha, Lantaran itu Tuhan beri dia gelaran ‘Ulul Azmi’ Yang tiada bandingannya, Bahkan dia ketua ‘Ulul Azmi’, dikalangan rasul-rasul, Ditangannya lahirlah murid-murid yang luarbiasa, Diberi gelaran sahabat namanya, Ratusan ribu banyaknya, lebih seratus ribu bilangannya, Ini tidak pernah berlaku dikalangan rasul-rasul sebelumnya, Semua sahabat-sahabatnya masuk......

Words: 1840 - Pages: 8

Free Essay

The Witches Resensi

... santai, suka bercanda. Kutipan: -halaman 57, bait ke-4 ‘ “Omong kosong! Aku sudah berjanji padanya bahwa kami akan pergi!” ‘ -halaman 54, bait ke-6 ‘nenekku kena radang paru-paru. Beliau sakit parah, dan seorang juru rawat terlatih tinggal dirumah kami untuk merawatnya.”apakah kau akan sehat lagi, grandmamma?” aku bertanya. “yang terburuk sudah berlalu, sebentar lagi aku akan sembuh.” Katanya.’ 3. Ratu Penyihir(unnamed) : Sifat tokoh: jahat, kejam, beringas, tidak menyukai anak kecil. Kutipan: -halaman 81, bait ke-6 ‘Ratu penyihir berputar cepat seolah bokongnya tertusuk duri. “sssiapa yang berbicara?” bentaknya. “sssiapa yang berani membantahku? Kau ya? Ya, kan?” ‘ -halaman 82, bait ke-3 ‘ “penyihir bodoh yang membangkang harusss dipanggang sampai tulang-tulangnya jadi arang!” ‘ -halaman 80, bait ke-6 ‘”aku ssssedang sssarapan tadi pagi, jerit Ratu Penyihir. “aku memandang ke pantai di luar jendela, dan apa yang kulihat? Kutanya kalian, apa yang kulihat? Aku melihat pemandangan yang memuakkan!aku melihat ratusssan, aku melihat ribuan anak kecil yang menjijikkan sssedang bermain di passsir!”’ 4. Bruno Jenkins : Sifat tokoh: tamak. Kutipan: -halaman 111, bait ke-1 ‘dia jenis anak yang selalu sedang makan setiap kali kau bertemu dengannya. Kau bertemu dia di lobi hotel, dia sedang menjejalkan kue ke dalam mulutnya. Kau bertemu dia di lobby hotel, dia sedang mengorek-ngorek keripik kentang dari bungkusnya.’ -halaman 111, bait ke-3 ‘ “aku suka melihat......

Words: 805 - Pages: 4

Free Essay

Bianglala

...perasaannya bertepuk sebelah tangan. Sebab ia trauma akan pengalaman dengan cewek-cewek sebelumnya. Namun Faris bertekat untuk kali ini ia harus berhasil merengkuh Lala agar menjadi pacarnya. Karena itu apapun akan ia lakukan untuk seorang Lala. Faris pun memutuskan untuk menelepon Cici yang telah memperkenalkan Lala dengan dirinya. Ia berniat untuk meminta pendapat. “Halo Ci, ini gue Faris.” Sapa Faris memulai pembicaraan via telfon. “Iya, ada apa Ris ?” sahut Cici. “Besok Lala ulang tahun kan? Gue bingung nih, mau bikin surprise apa buat Lala.” “Yaelah gue kira ada apa. Emm bentar deh gue mikir dulu. Apa ya enaknya ?” Cici terdiam beberapa saat. “Halo, Ci ? Lo masih denger gue, kan ?” “Iya masih kok. Gini deh, si Lala paling suka sama balon. Jadi lu bisa bikin kejutan dengan balon-balon gitu. Gimana?” “Hmm, oke deh. Gue pikir lagi konsepnya nanti. Sekalian gue mau nembak dia Ci.” “Hah? Lu mau nembak dia? Tapi kan...” “Tapi apa? Lu ngeraguin gue, tenang aja Ci. Gue udah jatuh cinta beneran sama Lala. Sudah dulu yaa. Bye...” Faris menutup teleponnya dengan Cici. Kini di pikiran Faris sudah tergambar bagaimana kejutan yang akan disiapkan untuk Lala nanti. Dan di tangannya sekarang sedang menggenggam sebuah ponsel, ia berniat untuk mengirim pesan singkat pada Lala. Namun mendadak Faris menjadi ragu. Lagi-lagi Faris harus membutuhkan waktu yang cukup lama untuk memikirkan kalimat yang akan ditulisnya. Hai Lala, kalau besok sore nggak sibuk aku pengen ketemu......

Words: 1675 - Pages: 7

Free Essay

Ruby Sparks

...mengomment danmengomment status andasebanyak yang mampu.Bagimenulis comment ini,saya telah membeli KFC dan juga PIZZA HUTbagi membolehkan saya tidakkeletihan bagi mengoment statusanda ini.Kerana saya merasaanda ialah seorang yang sangatbertuah kerana telah mendapat comment saya nie.Mungkinsebahagian dari tuan punyastatus ini suka dengan commentsaya ini,dan mungkin jugasebahagiannya tidak suka,tapisaya tetap berharap supaya anda menyukai comment sayakerana saya telah menghabiskanduit bagi membeli KFC dan PIZZAHUT SEMATA- MATA mahumengomment di status andaini.Kerja saya di facebook ini hanyalah mengomment statusorang dan ramai sekalimenyampah dan ada juga orangketawa melihat comment sayayang begitu panjang lebarnie.Saya berharap selama anda membaca comment sayaini.Sedikit-seb anyak ada jugailmu yang akan masuk ke kepalaotak anda.Sebenarnya sayaberfikir mahu menulis lagi.Tetapisaya fikir cukuplah comment saya setakat ini kerana sayaberfikir,mesti ada orang sudahmasuk hospital gara-garamembaca comment saya dansaya rasa seperti inginmenambah lagi sekerat dua ..dengan ini saya memintaizin daripada anda supaya sayaboleh mengoment lagi sikit dekatstatus anda. Suka atau tidakterpulang kepada anda untukmembacanya dan berharap anda dapat memahami apa yang sayakomen. Sebenarnya sayatidak ...tahu apa yang sayakomenkan di sini, tapi sebagaitukang komen status,bahawasanya status anda terpilih untuk dikomen oleh saya,sesuai dengan kerja sayasebagai tukang komen. Sekali lagisaya menyatakan......

Words: 483 - Pages: 2

Premium Essay

Saya Suka Ronaldo

...CRISTIANO RONALDO Cristiano Ronaldo, is a Portuguese footballer who plays as a forward for Spanish La Liga club Real Madrid and who serves as captain of the Portuguese national team.He do always inspire me when it comes to football.This is because im a footballer and he’s my role model to get succees in my football career. Cristiano Ronaldo born on February 5, 1985, in Funchal, Madeira, Portugal, a small island off the western coast of the country .He is the youngest of four children born to Maria Dolores dos Santos and Jose Dinis Aveiro. He was named after Ronald Reagan, a favorite actor of his father's. He grew up in a largely working class neighborhood, his home a small tin roofed shack that overlooked the ocean. His early life was shaped by hardship of his father, a gardener, often drank too much, and eventually died from kidney problems in 2005. Cristiano Ronaldo began his career as a youth player for Andorinha, where he played for two years, before moving to C.D. Nacional. In 1997, he made a move to Portuguese giants Sporting Clube de Portugal. Ronaldo caught the attention of Manchester United manager Alex Ferguson, who signed him in 2003. The following season, Ronaldo won his first club honour, the FA Cup.Then later in 2009 he transferred to real Madrid football club from Manchester united fc and currently still playing for real Madrid. Cristiano Ronaldo became one of the world best......

Words: 370 - Pages: 2

Free Essay

Sentences

...Nanas. Itu nanas.Itu buah nanas.Salim ada buah nanas.Salim suka makan buah nanas. | Ini kad.Ini kad hari jadi.Ini kad hari jadi saya. | Ini kek.Ini kek hari jadi.Ini kek hari jadi saya. | Ini lembu.Ini lembu jantan.Lembu ini ada tanduk.Tanduk lembu ini tajam.Lembu ini tidur bawah pokok.Lembu ini suka makan rumput. | Ini itik.Ini itik betina.Itik ini ada tiga ekor anak.Anak-anak itik ini masih kecil.Itik ini cari makan waktu pagi.Anak-anak itik ini suka makan ulat. | Ini gajah.Ini gajah jantan.Badan gajah ini besar.Badan gajah ini warna kelabu.Gajah boleh Tarik kayu balak.Gajah suka makan pucuk kayu. | Ini beruk.Ini beruk jantan.Perut beruk ini buncit.Kepala beruk ini gatal.Atas kepala beruk ini ada kutu.Beruk suka cari kutu atas kepala. | Ini katak.Ini katak puru.Katak puru ini suka makan lalat.Katak puru ini suka melompat.Katak ini suka melompat tepi kolam.Badan katak ini kecil sahaja. | Ini Doktor Daniel.Dia ada sebuah klinik.Kliniknya luas dan bersih.Di kliniknya terdapat ramai jururawat.Ramai pesakit datang ke kliniknya.Doktor Daniel merawat mereka dengan lemah lembut.Bayaran rawatan di sini sangat berpatutan. | Ini timba.Bapa bawa timba.Timba bapa warna jingga.Dia bawa timba ke telaga.Bapa bawa air ke dalam timba. | Ini bas. Ini bas Ravi.Bas Ravi baru.Bas Ravi laju.Bas Ravi ada hon. | Ini buku. Ini buku cerita. Saya suka baca buku cerita. Saya selalu baca buku cerita. Saya ketawa bila baca cerita lucu. Hari Selasa lalu bapa beli buku cerita...

Words: 317 - Pages: 2

Free Essay

The Rain

...yang mendorong seseorang lepas dari keterpurukan. Percayalah. 9. Kita lahir dengan dua mata di depan wajah kita, kerana kita tidak boleh selalu melihat ke belakang. Tapi pandanglah semua itu ke depan, pandanglah masa depan kita. 10. Ada hari dimana kita harus berhenti sejenak, menengok ke belakang lalu bersyukur. 11. Setiap jiwa yang dilahirkan telah tertanam dengan benih untuk mencapai keunggulan hidup. Tetapi benih tidak akan tumbuh seandainya tidak dibajai dengan keberanian. 12. . Kosong adalah isi dan isi adalah kosong. Kehidupan ini hanyalah sebuah ilusi dan ilusi ini hanya bisa disadari melalui kehidupan ini. 13. Mulutmu harimau. Kata kata yang keluar dari mulutmu mencerminkan kualitas dirimu 14. Orang sombong biasa nya suka mengatakan yang berlebihan dan tak bijak, padahal itu semua tidak ada pada nya. 15. Apabila dalam diri seseorang masih ada rasa malu dan takut untuk berbuat kebaikan,maka jaminan bagi orang itu adalah tidak akan menemukan kemajuan walau selangkah sekalipun. --Soekarno 16. Ketika kehidupan tidak kamu jalani dengan penuh kesungguhan, maka kamu akan menjalaninya dengan penuh kelemahan. 17. Selalu jujur, karena kebebasan milik mereka yang jujur dan bijak. Orang yang berbohong tak bisa bebas, karena terperangkap kebohongannya. 18. Syukurilah kesulitan. Karena terkadang kesulitan mengantara kita pada hasil yang lebih baik dari apa yang kita bayangkan. 19. Sesuatu yang belum dikerjakan, seringkali tampak mustahil , kita baru......

Words: 4356 - Pages: 18

Free Essay

Princess Reborn

...Mohd Izat Effy nama diberi. Perempuan tu macam baju. Suka, pakai. Tak suka, buang. Belum bosan, kelek. Dah boring, golek. Dia dah lama hidup membujang sebagai buaya jadian. Tapi, bila sampai seru jadi manusia biasa, siapa dia untuk tidakkan? Intan Nazira nama dipilih. Lincah dan periang. Staf AMC panggil dia princess. Konon-konon tak ada dia sebagai jururawat di hospital itu, akan sunyilah mereka. Dia manusia biasa, yang memanglah akan takut kalau buaya jadian ajak bercinta! “Jadikanlah Izat manusia, Ira. Dah boringlah jadi buaya.” – Mohd Izat Effy Sudahnya, bergaduhlah Intan Nazira dan Izat Effy. Langsung tak bagi can ibu dan mummy masing-masing yang dah kenan nak berbesan. Mereka tak kenan nak jadi laki bini, okey! Namun, yang suka gaduh itu mulut, yang jatuh sayang itu hati. Lama-lama bertekak, hati masing-masing pandai berdetak. Izat jatuh cinta, Nazira jatuh suka. Tapi, sayang, baru Izat nak jadi manusia dan bercinta penuh setia, hatinya dihancur Nazira. Nazira paling tadah dengan alasan perasaannya kepada Izat tiada. Sakitnya hati Izat, pedihnya perasaan Izat. Namun, Izat sedar satu perkara, hanya Nazira princess hatinya. Sampai bila-bila. “Hidup kalau seperti yang kita nak dan rancang saja, kita takkan pandai menghargai di hujungnya nanti, Ira. Sebab tu Allah bagi apa yang kita perlu dan bukan apa yang kita nak.” “Dan, Izat nak Ira...” “Wrong. I need you more than I want you. Allah Maha Mendengar, Ira. Dia sedang beri apa yang Izat perlu, apa...

Words: 266 - Pages: 2

Free Essay

White

...Anak: "Insya-Allah, ayah. Ayah, boleh saya tanya?" Ayah: "Silakan." Anak: "Bagaimana ayah nampak ceria sekali? Bukankah alam barzakh itu begitu seram dan menakutkan?" Ayah: "Iya nak. Alam kubur sangat mengerikan. Namun, kerana ilmu yang bermanfaat yang ayah ajar di sekolah pada anak-anak murid, itulah yang membantu ayah di sini." Anak: "Itu je?" Ayah: "Juga kerana jasa mama mu." Anak: "Wah..nak tahu.." Ayah: "Ada dua jasa besar mama yang ayah tak pernah ceritakan pada anak-anak sebelum dan selama ni." Anak: "Apa dia?" Ayah: "Pertama, mama mu taat cakap ayah tidak pernah membantah atau meninggi suara. Setia, tidak suka bercakap dengan lelaki lain walaupun ayah tidak kongkong mama begitu. Kalau mama nak cakap, akan minta izin dengan ayah. Mama tidak suka bergaul rapat dengan jiran-jiran jika tiada urusan kerana jiran terlalu banyak mengumpat dan mama tak suka. Mama jaga harta ayah dan tidak guna sewenangnya kecuali untuk keluarga semata-mata. Tidak pernah mama minta sesuatu yang tak mampu ayah tunaikan. Cincin atau rantai emas berpuluh ribu tidak pernah dimintanya." Anak: "Alhamdulillah. Kedua?" Ayah: "Kedua, mama menjaga auratnya. Hatta ipar sendiri tidak pernah melihat aurat mama. Mama tidak berpurdah, namun mama pandai menjaga aurat. Mama bukan wanita yang sempurna segala sudut, namun melengkapi hidup ayah setiap sudut. Mama menutupi kekurangan ayah dengan kelebihannya, dan begitu juga ayah pada mama." Anak: "Masya-Allah tabarakallah.. Nampak kecil dan remeh,......

Words: 429 - Pages: 2

Free Essay

The Cat

...desa. PLOT Secara keseluruhan drama ini disusun mengikut kronologi iaitu mengikut urutan cerita bermula dengan permulaan dan diakhiri dengan peleraian. Pembinaan plot Empat peringkat garapan plot: i.        Permulaan Perbualan antara Yahya, Mariah, Firdaus, Hani, Zainal dan Husin tentang cabaran yang dihadapi oleh masyarakat sekarang iaitu cabaran dalam kemajuan, ekonomi dan pelajaran. Kemunduran masyarakat adalah disebabkan sikap masyarakat yang suka membuang masa. ii.        Perkembangan Perbualan antara Yahya dan Mariah  tentang sikap  anak-anak muda  mereka yang berbual kosong. Yahya  mencadangkan pengumpulan dana agar dapat menubuhkan yayasan untuk membantu anak-anak ke universiti.  iii.       Konflik Barisan Pembela Rakyat Desa ditubuhkan dan telah mengutip wang bagi tabung pelajaran agar  dapat membela nasib rakyat desa. Mereka juga menyediakan kelas pemimpin dan berusaha menubuhkan Kedai Syarikat Bekerjasama. Hani menyatakan ketidakpuasan hatinya tentang sikap pemuda yang suka melepak. Mereka seharusnya sanggup berubah ke arah kebaikan.Firdaus berpendapat bahawa hidup mestilah percaya kepada diri sendiri untuk maju serta berfikir dahulu sebelum membuat keputusan. Yahya menyindir sikap pemimpin yang mudah lupa akan orang bawahan. Yahya teringat kembali ucapan pemimpin yang berjanji untuk menolong orang bumiputera jika mereka menyokongnya. Zainal berpandangan negatif terhadap penglibatan masyarakat Melayu dalam bidang......

Words: 1001 - Pages: 5

Free Essay

Case Study Family Therapy

...tingkah-laku. Mereka tidak suka dengan sentuhan, hubungan mata dengan orang lain, tidak suka bercampur dengan orang lain, sering melakukan sesuatu yang pelik dan berbahaya, ketawa dan menangis tanpa sebab, sukar menggunakan kemahiran pergerakan menggunakan jari serta berkelakuan seolah-olah tidak mendengar apabila dipanggil. Sindrom ini merupakan sindrom yang dialami oleh seseorang semenjak lahir sehingga akhir hayat dan sekiranya kita tidak memahami penyakit autisme ini sudah tentu kita menganggap mereka sebagai tidak waras. Antara ciri utama kanak-kanak autisme ialah: a. TIDAK MAMPU BERSOSIAL 1. Tidak menghiraukan orang lain. 2. Kelihatan tidak sensitif pada keperluaan, perasaan dan pemikiran orang lain. 3. Tidak mahu bertentang mata atau menunjukkan ekspresi muka apabila bercakap. 4. Tidak suka sentuhan (tidak mahu dipeluk atau dipegang). 5. Susah bekerjasama, berkongsi atau menunggu giliran. 6. Lebih suka bermain sendiri. 7. Tidak berminat dalam permainan yang perlu menggunakan imaginasi. b. TIDAK BOLEH BERTUTUR DAN BERKOMUNIKASI 1. Lambat bercakap. 2. Mempunyai masalah bercakap dan memahami percakapan orang. 3. Tidak boleh berkomunikasi dengan baik. 4. Bercakap dalam nada pelik seperti menyanyi atau bercakap macam robot. 5. Sukar memulakan percakapan. Jika berbual hanya satu pihak yang bercakap. 6. Mungkin mengulangi perkataan sama, tetapi tidak faham maksudnya. c. MEMPUNYAI MASALAH DALAM PEMIKIRAN DAN PERLAKUAN 1. Suka melakukan perkara......

Words: 1505 - Pages: 7

Free Essay

Cintaku Di Klia!

... And not to forget, sandal?” Aku membelek tubuh sendiri. Adik aku memang sangat-sangat mengenali kakaknya ni. Memang apa yang dia cakap tu betul. Adakah aku patut berbangga atau bersedih sekarang ni? Nampak sangat apa yang aku pakai ni klise. Klise sebab aku malas nak fikir pasal baju apa yang aku kena pakai. Malas nak buat pembaharuan. Ahh..alasan semata-mata! “Yes.” “Bab beg tu Mira tak kisah sangat tapi baju tu? Memang kena pakai ke setiap kali nak naik flight?” Adik aku bertanya dengan suara yang agak menyindir. Aku menarik nafas. “Adikku sayang... memang dah trademark akak kena pakai baju ni setiap kali naik flight.” Aku membalas dengan tenang. Sebenarnya bukan trademark pun. Seperti yang aku cakap tadi. Klise! Alasan lagi! “Suka hati akaklah... Assalamualaikum.” Okey, bila adik aku terus bagi salam maknanya dia tengah bengang dengan aku. Kalau tak, mesti dia cakap... “I miss you. Can’t wait to see you.” Lepas tu barulah dia bagi salam. Alahai, pening kepala aku! ** “Selamat datang, cik.” Tegur seorang pramugari sebaik saja aku masuk ke dalam pesawat. Aku hanya mengangguk kecil sambil tersenyum. “Welcome.” Seorang lagi pramugari menyapaku. Aku senyum lagi. “Cik, zip beg terbukak.” Aku berpaling memandang seorang pramugara yang berdiri di celah kerusi. Dia tersenyum sambil menghalakan pandangan ke arah beg aku. Cepat-cepat aku menutup zip beg sambil mengucapkan terima kasih. Dia hanya mengangguk dan aku terus berjalan ke tempat duduk aku. Baru je nak......

Words: 6954 - Pages: 28